Motorstek

de fotos staan hier!

Vakantie Dolomieten 2008
Gereden door Aad900 & Ufootje 21-6-2008 t/m 28-6-2008
8 dagen, 7 landen, 3489 kilometers

zaterdag 21-6-008 Rotterdam -> Zwarte Woud
Na weken, maanden van bespreken, emailen, routes plannen was het dan zo ver: we gaan op vakantie!
We wisten dat de eerste dag meteen pittig zou worden, dus we spreken af om 5 uur 's ochtends te gaan rijden. Eerst nemen we snelweg en vanaf Aken gaan we binnendoor, alwaar we op de verwachte regen getrakteerd worden. Na een paar uur klaart het alweer op, en kan het regenpak weer uit.
Redelijk vlot gaan we via de Eifel naar het Zwarte Woud, hier en daar verrast door omleidingen of wegen met motorverbod. Door een omleiding kwamen we toevallig op een klein bospaadje uit-- het leek het einde van de wereld wel, langs een soort Hans & Grietje huisje...
In het Zwarte Woud komt het zonnetje alweer door, en het is heerlijk rijden daar. Zowel de wegen als het uitzicht zijn schitterend!
's avonds kwamen we bij bikers Hotel Waldblick aan in Bad Peterstal. Na de bekende schnitsel hebben we 's avonds met een zooitje andere Hollanders naar de voetbalwedstrijd gekeken.

zondag 22-6-2008 Zwarte Woud -> Furkapas, Oostenrijk
De volgende dag gingen we om 9 uur op pad, door het schitterende Zwarte Woud richting Zwitserland. De hele dag prima weer, blauwe lucht met zon, en zelfs erg warm. Bij Schaffhausen even gestopt bij de watervallen van de Rijn, en ook een simpele Zwitserse lunch naar binnen gewerkt. Daarna worstelen we door het drukke Winterthur, binnendoor richting Oostenrijk, waar we de Furkapas opdraaien.
Op deze pas vinden we een keurig hotel waar we kunnen overnachten.

maandag 23-6-2008 Furkapas, Oostenrijk -> Jaufenpas, Italie
Al snel blijkt dat ik iets teveel routes gepland heb, en we besluiten de Grossglockner te laten schieten, en we gaan door via de Silvretta, Bielerhöhe en Timmelsjoch naar de Dolomieten. We gaan vroeg op pad, en het voordeel van overnachten op een pas is dat je meteen een goed begin van de dag hebt, het is meteen lekker sturen op de Furkapas, de eerste pas van deze dag. Bovenop de pas ligt er nog veel ijs, en we hebben een strak blauwe lucht met zon. In St. Gallenkirch, op weg tussen de Furka en Silvretta stoppen we voor koffie. De Silvretta/Bielerhöhe is een mooie pas, met flinke bergen—we stoppen dan ook regelmatig om een foto te schieten.
Bovenop de Timmelsjoch waait er een aangenaam fris windje, wat ook de touringcars niet tegenhoud. In het dal was het met 30+ gewoon flink zweten in het pak, dus dit windje was meer dan welkom.
Na het betalen van de maut (tol) gaan we verder, en vervolgens over de Jaufenpas.
Net onder de top van deze pas vinden we de Enzias Hűtte, een klein, simpel hotelletje, gerund door een ouder echtpaar. Terwijl wij onze SV-tjes parkeren in het gras, kijken we over de bergtoppen: een waanzinnig bizar uitzicht!
Zelfs koffiezetten gaat hier op zonne-energie, en vraagt dus om geduld. Televisie heb je hier niet nodig: met een uitzicht op 2000 meter hoogte! ’s Avonds werden we getrakteerd op een rondje onweer tussen de bergen, waarbij zelf het huisje angstwekkend begon te trillen… Wij waren onder de indruk van al dit natuurgeweld, het echtpaar echter niet. Meneer was kort daarvoor nog even wezen “wandelen” met de hond in de bergen, iets wat wij een bergbeklimming-met-gevaar-voor-eigen-leven zouden noemen!
Overnachten kostte hier maar liefst 20 euri, incl. letterlijk koude douche.

Dinsdag 24-6-2008 Jaufenpas, Italie -> Pocol, Italie
’s ochtends werden we uitgezwaaid door, de in het begin nogal stugge, mevrouw van de Enzias Hűtte. Al-met-al een geweldige, niet-alledaagse ervaring om hier te overnachten! Na 2 minuten rijden was het meteen al raak, we stoppen op de top van de Jaufenpas zelf. Nog even een kiekje schieten van het hotel, en aan de andere kant zien we de ochtendzon compleet met laaghangende bewolking tussen de bergen.
De wegen zijn hier prima om lekker te knallen, maar het natuurschoon dwingt ons haast in een rustig sightseeing tempo. En de dag was nog maar net begonnen….
Aansluitend nemen we de Penserjoch richting Bolzano, waar we stoppen voor koffie en de mooie Italiaanse schonen te bekijken. Na Bolzano gaan we naar het oosten over de ruwe, rustige Nigerpas, en vervolgense de Passo di Sella, Gardena, Campolongo, Falzarego richting Cortina d’Ampezzo.
Deze 3 aansluitende passen waren erg mooi kwa natuur en wegdek, maar enorm druk met touringcars en wielrenners. Bijna zagen we een GS-je geplet door een touringcar—kippenvel gewoon.
Op een gegeven moment bleef ik maar achter een wielrenner hangen, die met 80 km/u naar beneden vloog! Cortina was enorm druk en overal 1-richting verkeer, zelfs Domdom raakte van slag af. Ik was blij dat we er weer uit waren, we vonden een hotel vlakbij in Pocol.

Woensdag 25-6-2008 Pocol, Italie -> kleine Dolomieten -> del Tonale, Italie
Na de eenvoud in de Jaufenpas, was het een leuk contrast om weer in een 3-sterren hotel te verblijven.
Vandaag doen we de kleine Dolomieten en beginnen met de Passo di Giau, Lucia, Celeda, Brocon, en vervolgens naar het noorden via de Passo del Manghen, een hele mooie pas. In vergelijking met de vorige dag is het hier heerlijk rustig, terwijl de natuur er niet voor onderdoet. We klimmen over steile, smalle weggetjes tussen allerlei Italiaanse dorpjes door. Na de Manghen steken we de SS43 over naar de Mendelpas, en daarna de Passo del Tonale—de verbinding naar de Stelvio.
Bij del Tonale komen we een verlaten wintersport dorpje tegen, tientallen hotels waarvan er slechts een enkeling open is. We blijven daar overnachten, het eten is prima en de brommers kunnen de garage in.

Donderdag 26-6-2008 del Tonale, Italie -> Versam, Zwitserland
We beginnen de dag met de Tonale uit te rijden, en vervolgens de Gavia en Stelvio pas. Op de Gavia is het erg mooi en rustig. De wegen zijn smal, de tunnels donker. Geen pas om heerlijk te vlammen, maar wel prima om rustig te toeren. De smalle wegen hebben ook geen afrastering, dus je wilt hier niet de held uithangen—kijk maar eens goed het dal in, en besef hoe hoog je zit! De combinatie ruige rotsen, watervallen, ijs en hoogstaande zon zorgen voor bijzonder mooie vakantiekiekjes.
Op de Stelvio is het een stuk drukker, veel touringcars en wielrenners. Het wegdek is ook niet zo glad als bv. de Sella. De westkant is mooier dan de oostzuide.
Vervolgens rijden we weer een stukje terug, en pakken de Umbrail. Die is kwa uitzicht heel anders, en de weg is slechter. Een flink stuk was opgebroken, en even wou ik dat ik een GS met noppenbanden had.
Hier gebruiken we de lunch bij gasthaus Alpenrose. (een aanradertje)
Van hieruit gaan we over de Oberal-, en Fluela-pas naar Zwitserland. Het wordt wat meer bewolkt en wat frisser—best wel welkom na al die warme dagen. Aan het einde van de dag krijgen we een buitje over ons heen. In Versam, een paar kilometer bij Chur vandaan vinden we een klein hotel, waarbij we over een dal uitkijken.

Vrijdag 27-6-2008 Versam, Zwitserland -> Mouillevillers, Frankrijk
Vandaag gaan we door Zwitserland heen. Zelfs de gewone doorgaande wegen zijn in Zwitserland enorm smullen: heerlijke bochten, prachtig glad wegdek. Alleen die ellenlange donkere, koude tunnels zijn wat minder. Op het ene moment ga je fluitend door de bocht, het andere moment sta je stil te wachten op een zooitje koeien. Het geklingel van de koeienbellen, en de manier waarop die koeien je aan staan te kijken, maakt het een komische situatie. De Zwitsers zelf vinden dit de normaalste zaak van de wereld—haast moet je niet hebben: een koe gaat pas opzij als ze dat zelf wil!
Na de Furka en Grimsel pas gaan we langs de Brienzer See via Interlaken en Thuner See richting Fribourg, door het prachtige Zwitserse landschap. We rijden om het meer bij Neuchatel heen, richting Frankrijk de Vogezen in. We moeten nog even zoeken naar een tankstation, en verliezen wat tijd door verkeerd rijden, dus we rijden nog maar een tijdje door. Anders dan in Duitsland, Oostenrijk en Italie, zijn er ineens opvallend weinig hotels te vinden in deze regio. We zijn dan ook blij dat we er ineens 1 tegenkomen, ook al is het boven een koeienstal…

Zaterdag 28-6-2008 Mouillevillers, Frankrijk -> Vogezen -> Rotterdam
Vandaag doen we de Vogezen: Col du Ballon, Col de la Schlucht, Routes des Cretes. Echter vallen deze op zich best wel mooie routes een beetje in de schaduw van al het geweld in de Alpen. Verder zijn de wegen in Frankrijk een stuk slechter, en daar komt bij dat er op verschillende plaatsen men bezig was met de weg, en er los gravel lag. Dit zorgde voor een paar “oeps” momentjes, om niet te spreken van dat Franse bestelbusje die ik bijna op schoot had … We hadden Luxemburg nog op de planning staan, maar we besloten om na de Vogezen de snelweg naar huis op te zoeken. Even snel de magen gevuld bij een AC-restaurant, en een paar uurtjes later waren we weer bijna thuis: in de file op de A16! Wat fijn om weer in Holland te zijn… lekker fijn thuiskomen: ’s avonds om 11 uur, in optocht de gang erin met 50 km/u over een binnendoor sluipweggetje… oh ja.. verkeersdrempels—wat heb ik die gemist, zeg! (Ik leef in het verkeerde land)