Motorstek


Blog: Eerste verslag BMW K1200GT

K1200GT eerste verslag…

Hoi! Na de eerste 2000km op m’n nieuwe GT (juni2008) hier mijn eerste verslag.

[b]Inrijden.[/b]
De eerste 1000km niet boven de 5000 toeren komen was de boodschap tijdens de aflevering. Later bleek dat het boekje 7000 toeren aangaf. Mezelf in bedwang gehouden en voor 99,5% onder de 5000 toeren gebleven en niet te veel het gas opengetrokken. Dit was toch niet zo heel moeilijk want met 5000 toeren rij je al 130km/h. Het duurt alleen langer voordat je zo hard rijdt.
De eerste indrukken waren (net als met het proefrijden) heel positief!
Als een turbine draait de motor rond en trekt ie op! Fluitend doet ie zijn werk, heel wat anders dan de R1200GS (december 2004, 67000km)die ik bij de dealert heb achtergelaten. En wat is dat fijn om (voor) weer gewone vlakke remschijven te hebben! De GS was al aan zijn vierde nieuwe set toe. Elke keer trokken deze krom (erkend door BMW en modificatie is reeds doorgevoerd maar nog niet bij mij…)

[b]Rijden.[/b]
Gewoon super! :+ Heerlijk zoals deze fiets rondtuft! Je kan er (bijna) alles mee! Rustig toeren is geen punt en lekker scheuren ook niet! De combinatie van je rechterhand en het gekozen toerental bepaald gewoon wat er gebeurt! Je zit net een beetje naar voren en als je de ruit goed instelt (die van mij is de verhoogde BMW ruit) zit je lekker uit de wind en kan je je muziek van de ZUMO ook goed over de helmspeakers horen.

[b]Power[/b]
Het echte geweld heb ik nog niet echt mee gemaakt. Met z’n 2000 km-tjes heb ik hem tot nu toe nog niet helemaal open getrokken. Maar die keren dat ik doortrok ga je er zo snel vandoor dat je heel rap moet schakelen om niet tegen de begrenzer aan te klappen. Hij gaat er als een turbine vandoor ! Echt super! Inderdaad, andere 1200GT schrijvers hadden het al eerder geschreven: een smile van oor tot oor! :]
Ik ben de zogenaamde dip in het koppel nog niet tegengekomen.
Oppakken vanuit lage toeren doet ie goed, geen gestotter, niets van dat al. File rijden gaat prima.

[b]Koppeling[/b]
Eigenlijk is het wel knap dat het ingrijpen van de koppeling verdeeld is over de gehele slag van je koppelingshandel. Of het nu zo geweldig aanvoelt…. Nee niet echt. Je mist een “drukpunt”. Geen gekraak, zoals anderen al eerder schreven. Hij doet het verder gewoon goed.

[b]Schakelen[/b]
Tja och… wat moet ik daar nu over zeggen…. In de jaren tachtig heb ik een HONDA Bol d’or 900 gehad die toen al veel beter schakelde dan deze moderne en kostbare 1200. Lange slag, luide klak (zeker tijdens filerijden)…. Moet ik hier nog iets aan toevoegen. Zou veel beter moeten kunnen.

[b]Remmen[/b]
Hele goede remmen. Kan het beter? Als je steeds al je vingers gebruikt is dit de rem die je super snel stil zet. Dan heb je genoeg kracht om alle remkracht volledig te benutten. Met één vingertje (zoals ik al een jaar of 15 gewend ben) kan je de volle remkracht niet benutten. Normaal gesproken dus zat remkracht aanwezig maar bij een noodstop zou je van één vingertje over moeten stappen naar al je vingers. Dat is lastig want dan moet je even de remkracht verminderen om je andere vingers bij te leggen.

[b]Vering [/b]
Met dat ESA speeltje is je vering onder alle omstandigheden optimaal. De veerweg is alleen niet zo groot meer als op de 1200GS die ik inruilde. Opde GS heb je bijna niets in de gaten van verkeersdrempels. Die lust ie rouw. Op de GT is dat ff wat anders. Toch maar weer wat rustiger overheen.

[b]Sturen[/b]
Oef ook dit was goed wennen. Jullie zullen vast wel eens gehoord (of zelf meegemaakt) hebben dat de laatste types GS net zo gemakkelijk in de bocht te gooien zijn als je ….. fiets! (als je die hebt) Ja echt waar als je er voor het eerst op rijdt dan denk je dat er iets niet goed is. Het went supersnel waardoor er volgens mij geen (zwaardere) fiets te vinden is die zo gemakkelijk door series korte bochten te hakken is. Denk je aan een bocht, dan licht ie al op een oor.
Met de GT is dat duidelijk anders. (met BT20 banden). Je moet er op werken. Sturen doe je niet met je stuur maar veel meer met je balans. Gooi je lichaam erin en de fiets is heel goed door de bocht te krijgen. Kom je in een vlotte bocht echter halverwege wat tegen…. Sla maar een kruisje want in de bocht er nog eens omheen proberen te fietsen is een regelrechte uitdaging. Dat ging met de GS drie maal fluitend….
Kortere bochten gingen met de GS beduidend sneller en met een veel zekerder gevoel. Lange snelle bochten gaan met de GT vele malen beter want die blijft zo stabiel als huis. Ook bij remmen. De GS had daar veel moeite mee. De stabiliteit van de GS in lange snellere bochten (+100km/h) was (is) niet geweldig.
Dat de GS zo gemakkelijk plat te gooien was had ook duidelijk een keerzijde. Op de dag dat ik de GS voor de GT inruilde stond er flink veel wind. Op de Moerdijkbrug wordt je van links naar rechts geslingerd… Op de GT dus niet. Die geeft geen krimp!

[b]Banden[/b]
Bij afleveren zaten er dus de BT20’s op. Die bevallen verder goed. Ben benieuwd hoe lang ze het volhouden. Hierna gaan de Michelin Pilot Road 2 erop.

[b]GPS houder[/b]
Al snel een Navigationsgerätehalter van www.navikomm.de erop gezet. Voordeel is dat je GPS (ZUMO550) goed in je zicht is en je dus niet naar beneden hoeft te kijken (en het zicht op de straat kwijt bent). Groot nadeel is de stabiliteit van de houder. Op de snelweg is je scherpje van je GPS absoluut niet af te lezen. Hij stuitert constant bijna één cm in zeer hoog tempo op en neer. Ook op lagere snelheden is het niet zoals het zou moeten. Ik heb de spastische stuiterneigingen wat weten te dempen door een simpele zuignap aan mijn scherm te drukken en de GPS houder zo ver als moegelijk naar de GPS te ondersteunen. Het gaat nu iets beter…. De houder die je krijgt is overigens NIET degene die op de site van navikomm afgebeeld staat. Tegenwoordig is het vertikale scvhotje waar de GPS op komt draaibaar en zit met schroefjes vast (zie foto's op Motorstek profiel van JosvR Door over de houder aluminium stripjes te zetten ontstaat er een stijve driehoek. Dat moet ik nog gaan doen maar ik verwacht er dan voor een groot deel vanaf te zijn.

[b]Zadel[/b]
Wat zal ik toevoegen aan de discussie die al gevoerd is over dit onderwerp? Ook ik voel na een uur m’n ass al heel duidelijk! Maar eigenlijk vind ik dat niet het grootste probleem. Ik mis de steun aan de achterkant als je stevig optrekt. Je zou dan eerst tegen het achterzadel aan moeten gaan zitten om te voorkomen dat je rug onderaan doorknikt
Ik mis het kuipje van het Wunderlich zadel van m’n oude GS. Het zadel van de GT is bovendien zo dik dat je via je kont geen gevoel meer hebt met je motor. Dat is nog het grootste probleem van dit waterbed achtige zadel. Jammer want het kan zo gemakkelijk anders.

[b]Luchtfilter.[/b]
FF een luchtfiltertje vervangen blijkt niet zo heel eenvoudig te zijn op de GT. Een geoefend monteur zou er dik een kwartier mee bezig zijn. Ik dus veel langer…. Vandaar dat het K&N filter dat ik heb aangeschaft nog in z’n doos zit. Als jullie tips hebben… Als de K&N erin zit horen jullie snel of er verschil te merken is. (gevoel in vermogen en brandstof verbruik)

[b]Verbruik.[/b]
Vanmorgen reed ik met het verkeer mee op de snelweg en heb ‘ns gekeken naar het verbruik als je rustig rijdt. Blijf je gemoedelijk rond de 110 puffen dan gaf hij op het schermpje 4,4 ltr per 100km aan! Dat is 1 op 23! Redden jullie dat ook? Is de waarde van het display betrouwbaar? Heeft iemand dat al ‘ns een tank lang uitgeprobeerd?

Het # km’s dat je op de tank nog kan rijden slaat werkelijk helemaal nergens op. Vanaf 80 rest km’s gaan er elke werkelijke km ruim 2 rest km’s vanaf. Kan je nog 50 km rijden dan gaat er maar 19 ltr in. Met de resterende 6 liter zou je toch zeker nog ruim 100 km moeten kunnen rijden. Op de GS werkte het systeem feilloos. Waarom kan dat op de GT niet? De restinhoud uitzetten tegenover het niveau zou tegenwoordig met een softwarematige aanpassing toch te doen moeten zijn.
[b]
Speeltjes[/b]
[b]Xenon verlichting[/b]. De winter is nog niet aangebroken maar nu al zou ik niet meer zonder willen. Veel meer en beter licht. Het had wel iets beter gebundeld kunnen worden. Er verdwijnt veel licht in de breedte.

[b]Bandenspaningsindicator. RDC.[/b] Handig. Zo vaak controleer ik m’n bandenspanning normaal gesproken niet. Nu ben je steeds goed op de hoogte. Vraag: hoe zit de opnemer in het wiel? Stevig op een goede beschermde plek of is het maar de vraag of ’t apparaatje heel blijft als je de banden bij een niet BMW dealer laat vervangen?

[b]Verwarmde handvatten/buddyseat[/b]. Ik moet er niet aan denken dat nu al aan te moeten zetten. Van de winter vast heerlijk!

[b]ASC.[/b] Werkt en geeft extra zekerheid voor die momenten dat je denkt…ff snel er voorbij terwijl je niet in de gaten hebt dat de weg soms nat is.

[b]Olieniveau meter [/b]op het display. Je moet (na een rit) de motor wel even rechtop stationair laten draaien maar dan krijg je via je display door dat het met het olieniveau wel goed zit (of niet dus). Een goed toegankelijk kijkglaasje zou voor mij ook prima zijn. Olie pijlen met de pijlstog onder je zadel doe je niet zo vaak lijkt me.

[b]Cruise control.[/b] Onzin vond ik dat. Toch is het bij trajectcontroles wel handig en als je hand door en door gaat tintelen is het handig om even bij te laten komen. Vaak is NL te druk om regelmatig te gebruiken. Bij auto’s is de CC de reden dat er meer ongevallen gebeuren.

Nou dat was het tot zover!
Weer voldoende voer tot discussie?
Tot ziens!
Jos



4 Reacties

Door JosvR op zaterdag 24 maart 2012 om 10:22

Gebruikers afbeelding van JosvR
Hoi! Motoneutje, Na een jaar of drie bijna probleemloos te hebben gereden op de k200gt zijn voor mij ook andere tijden aangebroken.... Zie mijn commentaren op k1200gt motor-forum. Ik hoop binnenkort genoeg pegels verameld te hebben om BMW vaarwel te kunnen zeggen.
citaat: Motoneutje schreef op zaterdag 24 maart 2012 08:42:

Na deze lovende woorden toch een kanttekening:
Idd een mooie machine. En rijd nog fijn ook. Er is echter, behalve de prijs, één heel groot nadeel aan de machine: de kwaliteit.
Ik heb de machine van 2007 2de-hands gekocht met 62000 km op de teller.
Binnen een maand de eerste storing: voorwiellager kapot.
Na 73000 km breekt de omkeerarm tijdens het rijden af. Is ondertussen een terugroepactie van BMW geweest. LEVENSGEVAARLIJK geweest, stond gelukkig bijna stil, omdat ik keerde op de weg. Gebeurt zoiets op de weg dan zou de schade duidelijk anders zijn geweest. Wordt door BMW later afgedaan als "ongemak". Is later een terugroepactie geweest!
Na 73000 km motorblok in puin. Bij ca. 50000 km zou het blok gereviseerd zijn, maar is men blijkbaar vergeten een tandwiel van de distributieketting vergeten goed vast te draaien. Gevolg: tweedehands blok gekregen (gelukkig garantie).
Na ca. 90000 km remschijven voor vervangen (normale slijtage, en meteen maar een beurt gedaan). Na zo'n 8000 km echter vreemd gevoel bij remmen. Oorzaak: dikte verschil in de schijven. Weer nieuwe gekregen en weer hetzelfde gelazer. De huidige zitten er nu een paar duizend km op en het gaat nog goed.
Na de bovengenoemde beurt binnen een paar 100 km de cardan kapot.
Bij 110000 km uitgenodigd voor een technische aanpassing aan het krukastandwiel, opdat de ketting niet kan verspringen. Ook is toen de kabelboom van de accu naar de startmotor vervangen: motor startte niet meer na een lange rit en even uitgezet was (bv bij tanken).
Verder is er nog een terugroepactie geweest voor het ABS-systeem (begin 2010).
Het ergste van al vind ik eigenlijk nog de manier waarop BMW-Nederland en het moederbedrijf in München met klachten omgaan.
Mijn machine is vanuit Duitsland naar NL geïmporteerd. Daarom doet NL niets aan coulance (in afgelopen jaar €5000,= aan reparatie/onderhoud uit moeten geven!), wanr de machine is niet door hen geïmporteerd en Duitsland doet niets, omdat de motor niet meer in Duitsland is "toegelaten".
Al met al zwaar teleurgesteld in machine en BMW als merk.
Gij zijt gewaarschuwd!


Door Motoneutje op zaterdag 24 maart 2012 om 08:42

Na deze lovende woorden toch een kanttekening:
Idd een mooie machine. En rijd nog fijn ook. Er is echter, behalve de prijs, één heel groot nadeel aan de machine: de kwaliteit.
Ik heb de machine van 2007 2de-hands gekocht met 62000 km op de teller.
Binnen een maand de eerste storing: voorwiellager kapot.
Na 73000 km breekt de omkeerarm tijdens het rijden af. Is ondertussen een terugroepactie van BMW geweest. LEVENSGEVAARLIJK geweest, stond gelukkig bijna stil, omdat ik keerde op de weg. Gebeurt zoiets op de weg dan zou de schade duidelijk anders zijn geweest. Wordt door BMW later afgedaan als "ongemak". Is later een terugroepactie geweest!
Na 73000 km motorblok in puin. Bij ca. 50000 km zou het blok gereviseerd zijn, maar is men blijkbaar vergeten een tandwiel van de distributieketting vergeten goed vast te draaien. Gevolg: tweedehands blok gekregen (gelukkig garantie).
Na ca. 90000 km remschijven voor vervangen (normale slijtage, en meteen maar een beurt gedaan). Na zo'n 8000 km echter vreemd gevoel bij remmen. Oorzaak: dikte verschil in de schijven. Weer nieuwe gekregen en weer hetzelfde gelazer. De huidige zitten er nu een paar duizend km op en het gaat nog goed.
Na de bovengenoemde beurt binnen een paar 100 km de cardan kapot.
Bij 110000 km uitgenodigd voor een technische aanpassing aan het krukastandwiel, opdat de ketting niet kan verspringen. Ook is toen de kabelboom van de accu naar de startmotor vervangen: motor startte niet meer na een lange rit en even uitgezet was (bv bij tanken).
Verder is er nog een terugroepactie geweest voor het ABS-systeem (begin 2010).
Het ergste van al vind ik eigenlijk nog de manier waarop BMW-Nederland en het moederbedrijf in München met klachten omgaan.
Mijn machine is vanuit Duitsland naar NL geïmporteerd. Daarom doet NL niets aan coulance (in afgelopen jaar €5000,= aan reparatie/onderhoud uit moeten geven!), wanr de machine is niet door hen geïmporteerd en Duitsland doet niets, omdat de motor niet meer in Duitsland is "toegelaten".
Al met al zwaar teleurgesteld in machine en BMW als merk.
Gij zijt gewaarschuwd!

Door HondaMike op vrijdag 6 februari 2009 om 12:33

Gebruikers afbeelding van HondaMike
Hoi Jos,

Leuk verslag en een schitterende motor. Ik ben op zoek naar een nieuwe motor waar mijn vriendin wèl achterop wil. Heb nu een 2005 VFR VTEC, maar de houding is voor de duo (met een uiterst gevoelige nek) niet te doen op de snelweg. Ik ben me nu eens aan het verdiepen in de modellen van BMW en de GT spreekt me enorm aan.

In andere reviews lees ik inderdaad vaker dat het zadel van de GT niet het sterkste punt is. Jammer! Tevens wordt daar wel eens melding gemaakt van een niet soepel oppakkende motor onder 3.000 rpm en een duidelijke 'aan/uit' van de injectie. Heb je daar ook last van, of is dat wellicht exemplarisch geweest?

Vriendelijke groet,
Maykel Otten (Roosendaal)

Door Erwin Deau op woensdag 29 oktober 2008 om 22:53

Gebruikers afbeelding van Erwin Deau
In je profiel zie ik dat je ook een pan gereden hebt.
Is ook een echte toermotor net zoals deze bmw.

Als je ze nou zou gaan vergelijken, wat zijn dan jouw conclusies?

© 2007-2018 Motorstek - Powered by Motor-Forum.nl - Hosting by True - Served by Webserver 2

Cookies?Motorstek maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.