Motorstek


Blog: Wat heb ik aan mijn XJ600 Diversion gedaan

Ik heb de Yamaha XJ 600 S Diversion 24 november 2009 gekocht in Garderen bij Kommer Motorparts. Hij had een beurtje gehad, nieuwe kettingset en het zadel was nieuw bekleed. Verder zag de Divi er goed uit op de topkuip na, die had een paar lelijke krassen / scheurtjes in het linker kuipdeel. Ook zat er een barstje in de kuipruit. een ander minpuntje vond ik de teller, de had een mijlen indeling en dat vind ik toch lastig.

Dus op zoek naar een ander kuipruitje en een andere tellerset met Kmh indeling.

Al snel op Marktplaats een tellerset gevonden en ook vlot daarna een kuipruitje, dus dat was vlot voor elkaar.
Van de tellerset heb ik het binnenwerk overgezet in mijn eigen tellerbehuizing omdat in de set die ik heb gekocht een barstje zat.

De scheurtjes in het kuipdeel heb ik voorlopig wat minder zichtbaar gemaakt door ze iets te schuren, lak (stiftje) erin laten lopen, drogen, poetsen met commandant, weer lak erin, weer poetsen, en dat nog een keer. Daarna blanke lak erover. Je ziet het uiteraard nog heel goed maar het valt iets mnder op.

Ik ben nu nog op zoek naar een topkuipje in de juiste kleur, van bijv. een sloper. Laten repareren en spuiten bij een schadebedrijf is me te duur, dat komt op zo'n 3 á 350 euro.

12-01-2010

Ik ben nu bezig met het verversen van de olie en vervangen van het olie fliter. Dan wat Castrol Fuel Protect in de tank en even lekker warm laten draaien. Dan kan ie er wel weer tegen in z'n winterslaap. En hopelijk zorgt dat voor een vlotte start in het voorjaar.

WAS HET MAAR VAST WEER ZOVER !!!!!! :Y :] :Y

19-01-2010

Een heftafel gekocht om in m'n "werkplaatsje" makkelijk aan de Divi te kunnen werken, nu nog een goeie voorwielklem zien te krijgen om erop te monteren.

22-01-2010

Een middenbok besteld bij Motroparts-online.com die hoop ik volgende week binnen te krijgen.
Een inrijwielklem besteld bij Datona.nl die ik vast op de heftafel monteer om zo eenvoudig de Divi vast te zetten.

08-02-2010

Inmiddels is de middenbok gemonteerd.
En op de heftafel zit de inrijvoorwiel klem van Datona gemonteerd, ideaal. Op de tafel rijden, in de klem en hij staat als een huis.
http://www.motorstek.nl/download/54910/44fabc8d120a80fbeb6380e3409a0a86

19-02-2010

Net de eerste kilometers weer gemaakt op de Yamaha, was starten lopen, maar moest hem wel een behoorlijk tijdje warm laten draaien voor ie lekker op het gas reageerde.
Maar het voelde weer heerlijk, al was het nog mooi frisjes :)

05-03-2010

Remklauw achter uit elkaar gehad. Alles goed schoongemaakt, zuiger gepolijst, nieuwe stof- en keerring, nieuwe remvloeistof.

10-03-2010

Omdat de Div met schakelen nog steeds erg veel lawaai maakte (klapt in de versnelling) hebben we de koppeling helemaal uit elkaar gehad en gecontroleerd. De platen en veren waren nog prima maar je kon wel zien dat de platen hadden "gekleefd" door het lange stilstaan voor ik 'm kocht.
We hebben dus alles netjes schoongemaakt, de platen licht opgeschuurd en alles weer goed gemonteerd. Het gaat nu gelukkig veel soepeler allemaal.

11-03-2010

De uitlaatbochten ontsierden deze Diversion echt heel erg. Ze waren bruin / roestig van kleur, heel erg donker aangeslagen.
http://www.motorstek.nl/download/56041/9646b1473e6ed19b00d8158679edefd1

Ik heb dus zowel de bochten als de dempers, beiden RVS, er maar eens onderuit gehaald en me er eens flink op uitgeleefd. Eerst met Scotch-brite en Belgom-Alu, daarna met een doek met Belgom om de glans weer terug te brengen. Het resultaat mag er zijn.
http://www.motorstek.nl/download/56037/e411463907b8a5533b08dc88f41c0008

17-03-2010

Omdat mijn Diversion vrij lang had stilgestaan toen ik 'm kocht raadde Johan Kommer me aan om na plm. 1000 km de carbs nog eens te synchroniseren.
Dus vandaag de carburateurs laten synchroniseren bij Kommer Motorparts , en gelijk de achterrem goed laten ontluchten. Al met al een goed uur werk, en ik mocht niets betalen, hoorde nog bij de aflevering zei Johan (Diversion 24 november 2009 gekocht in Garderen bij Kommer Motorparts) .... SERVICE BESTAAT NOG !! :}

28-05-2010

Vandaag een OSCO kettingsmeersysteem gemonteerd. Bij iedere tankbeurt even aan de knop trekken en de ketting wordt weer gesmeerd voor de volgende +/- 300 km.

http://www.motorstek.nl/download/61448/be7f6a3f7e78adf478ab43fcd1c8c6eb
http://www.motorstek.nl/download/61449/24949913a4286eb5fb856ee580ca8ce3
http://www.motorstek.nl/download/61450/201cc96495a5e4eb3e6c0af9f8851c13
http://www.motorstek.nl/download/61451/66757cd0672afd8e1d7255627b2b4fc0

05-06-2010
Het gerammel in de koppeling was ik zat. Dus de koppelingsveren en het druklager vervangen. Is een stuk rustiger nu.

08-06-2010
De, bij alle diversions, wat slappe voorvering aangepakt. Niet gelijk andere veren gemonteerd maar eerst eens de vorkolie vervangen. Iets meer, 400 ipv 397 cc erin gedaan en bussen van 40mm lengte op de veren geplaatst en zo de veren een behoorlijke voorspanning gegeven.
Het resultaat ?? :
Stuggere vering, veel minder duiken bij het remmen, strakker in de bochten, minder trilling in het stuur.
Dus al met al, een klusje van nog geen uur maakt een wereld van verschil. *O*

28-06-2010
Bij Kommer in Garderen een nieuwe achterband laten monteren. Een Shinko SR209 Tour/Sport 130/70V18. Wat een wereld van verschil met die oude, rare Chinese band. Dat was een cheng shin, en behoorlijk versleten. Nu weer met vertrouwen een bocht in en heerlijk plat :Y

07-07-2010
De ketting en tandwielen zijn na 9000 km al totaal versleten. Blijkt een zeer goedkope standaard ketting te zijn geweest die er op is gelegd. :/
Nu dus maar gelijk goed gedaan en een DID 520VM kettingset gehaald in Duitsland. Voor het eerst een eindeloze ketting gekocht, wat meer werk dus omdat dan ook de achterbrug eruit moet.
Verdeeld over 2 dagen heb ik zo'n 5 1/2 uur werk gehad om klaar te krijgen, dat is wel inclusief veel schoonmaakwerk want je weet niet wat je tegenkomt als je dat allemaal loshaalt. Maar goed, er ligt nu dus een goeie kettingset op en alles zit weer nieuw in het vet. Loopt weer perfect. Wat een verschil kan zo'n ingreep maken zeg, onvoorstelbaar.
Klik hier voor een foto impressie van de klus.

11-02-2011
Vandaag een beurt gegeven bij 70.000 km
Olie en oliefilter
Luchtfilter
Kleppen gecontroleerd (waren binnen specs)
Remloeistof vervangen en blokken gecontroleerd (waren voldoende)
Nieuwe bougies, normaal de NGK CR8E, maar nu de nieuwe iridium bougies gebruikt, verschil (in de praktijk);
Vlotter starten, betere gas respons en gunstiger verbruik.
De carburateurs gesynchroniseerd, met een Carbtune, werkt prima met zo'n apparaat :)

Kijk hier voor een beschrijving van deze klus(je)

20-02-2011
Zaterdag handvat verwarming gekocht en gemonteerd, en vandaag een eerste ritje gemaakt bij een temperatuur van rond het vriespunt. Heerlijk, dat ik dat niet eerder heb gedaan. Het is een setje van Hein Gericke, instelbaar op 4 standen, eenvoudig te monteren, makkelijk,tijdens het rijden met handschoenen, te bedienen en werkt dus prima, en dat voor 39,95 :)
http://www.motorstek.nl/download/73052/e3f9db4328c32aa028f05cca3671f931

28-02-2011
Het "lullige" toetertje van de Div vervangen door een echte CLAXON van Stebel. Klinkt nu aardig met z'n 136 dB ;)
Klik hier om even te luisteren, in real live vele malen harder natuurlijk.

07-03-2011
Ik had nog steeds wat "startprobleempjes" met de Xenon verlichting. Af en toe gin g de Xenon knipperen maar gelijk weer uit. Dit komt mede doordat mijn Divje een import model is en geen aan/uit schakelaar voor de verlichting heeft. Dus licht staat altijd gelijk aan zodra het contact aangaat.
Het was dus iedere keer heel erg goed in de gaten houden of de Xenon wel aan was als ik ging rijden, lastig, en als je het eens vergeet rij je zonder licht (overdag) en dat vind ik link.
Nu heeft een mede Diversion rijder uit het MF-Diversion topic, iets heel moois voor me gemaakt en gemonteerd. Een zg. delay-schakeling. Een printplaatje in een kastje dat we hebben ingesteld op ongeveer 30 sec. Als ik nu het contact aanzet kan ik eerst de motor starten en pas na die 30 sec. gaat de Xenon aan. En nu heeft de Xenon geen start problemen meer. Kees heeft gelijk mijn handvatverwarming en mijn 12V aansluiting, die ik beiden direkt op de accu had gezet, netjes op een relais gezet, zodat er nu niets meer aan blijft als het contact uit gaat.
FANTASTISCH !!!

http://www.motorstek.nl/download/73498/f3290ad80bd4e53386828fdd0d258ffe

12-03-2011
Voorvork keerringen vervangen:
Een verslag hiervan kun je hier lezen.

http://www.motorstek.nl/download/73746/e0ac86663ac7e52d7f4a9ea57ea90152

16-04-2011
Ander topkuipje gemonteerd, de Oude had een paar scheurtjes die langzaaem verder gingen. Heb voor een paar tientjes een onbeschadigde op de kop getikt en die geschuurd en gespoten. Gewoon met spuitbussen van Halfords, kleur is dus niet 100 % gelijk maar valt nauwelijks op. Ik ben er heel tevreden mee, m'n 1e spuitklusje ooit *O*

http://www.motorstek.nl/download/77293/abc777b38bac8f47e1fe3409bc7297b7
http://www.motorstek.nl/download/77294/0212115fee88615d906af2d693b45647
http://www.motorstek.nl/download/77295/13f7cac15d905157f20095545e3a60f7
http://www.motorstek.nl/download/77296/fe29f93a5e538f3c915258369ee88be9
http://www.motorstek.nl/download/77297/7484c4d59777d92b94451cff3a8591ca

juni-2012
Om toch af en toe wat mee te kunnen nemen heb ik een tassenset gekocht, de zijtassen " permanent" gemonteerd en een grote bagagerol kan daar simpelweg bovenop " geklikt" worden om dan in totaal zo'n 80 ltr bagage mee te kunnen nemen. In het dagelijks gebruik zijn de zijtassen meer dan voldoende.

http://www.motorstek.nl/download/90246/84647d016662170f3604335c5b69fdf7

Oh ja, zoals je ziet heb ik ook eindelijk mooie rode velglinten op het Divje, staat toch een stuk beter zo :Y



Reacties

Nog geen reacties.

© 2007-2018 Motorstek - Powered by Motor-Forum.nl - Hosting by True - Served by Webserver 3

Cookies?Motorstek maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.