Motorstek


Blog: De eerste rijles - 21/1/'10

Gister belde mijn rijinstructeur mij op voor een nieuwe afspraak, want op zaterdag 9 januari 2010 kon mijn eerste rijles niet doorgaan vanwege de sneeuw. Ik kon kiezen tussen donderdag 21 januari 2010 om 15.15 uur of zaterdag 23 januari 2010 om 8.00 uur. Eerst wilde ik voor de zaterdag gaan, maar toen bedacht ik me dat het behoorlijk koud kan zijn om die tijd. Dus toch maar voor de donderdag gegaan. Gister heb ik dus overgewerkt en vandaag ben ik een half uur eerder begonnen, zodat ik op tijd kon zijn voor mijn eerste rijles. Nou ja, ik was niet echt op tijd, maar een paar minuten te laat :$

Toen ik daar aan kwam, vroeg mijn instructeur als eerste of ik een broek bij mij had. De mensen die mij kennen, weten dat ik dol ben op rokken, dus dat ik dan ook graag een rok draag. Maar natuurlijk had ik een broek bij mij. Alleen zat die broek in mijn tas. Ik kon mij gaan omkleden, dus eerst die schoenen uit, dan de thermo-onderbroek aan en dan de motorbroek. Toen ik mijn jas aan wilde trekken, kwam ik op het idee om toch maar eerst mijn schoenen weer aan te trekken. En daarna trok ik mijn trui uit om mijn thermo-shirt onder mijn trui te kunnen dragen. Nou, jas aan en naar buiten. Hij moest trouwens wel lachen om mijn rode hanenkam op mijn helm. Het is dat mijn rode rokje niet meer in de tas paste, anders kon hij vast nog wel meer lachen.

Ik klom bij hem achterop de motor toen hij ineens over mijn handschoenen begon. Ow ja, die dingen zijn ook wel handig om te dragen. Dus ik stapte maar weer snel af om mijn handschoenen te pakken.

En zo reden we langs het toekomstige lijkenhuis, staken we de Van Wedestraat over, gingen we richting brandweer, maar daar kwamen niet langs. Nope, we gingen daarvoor al richting de polder. Daar legde hij mij wat dingen uit. Ik was bang dat ik dat niet zou onthouden, maar dat viel achteraf behoorlijk mee.

Om te beginnen leerde hij mij hoe ik de motor op de bok moest zetten. Wat is zon ding zwaar :o En het leek zo makkelijk toen hij dat zo eventjes deed. Het is mij dus niet gelukt, maar dat komt denk ik later nog wel.

Daarna mocht ik aan de knopjes zitten terwijl de motor op de bok stond. Het zijn eigenlijk best wel knopjes veel. En weer was ik bang dat ik het niet zou onthouden en dat bleek achter af dus mee te vallen. Ow, ik had ook wat moeite met het omdraaien van de sleutel, maar dat kwam vanwege mijn handschoenen. Ze vallen ineens best groot nu ik mijn nagels maar weer eens geknipt heb. En die handschoenen zijn zelfs maat XS |(

Even een stukje lopen met de Suzuki en eens zien hoe goed de rem is. En die was inderdaad goed. Ik schrok wel eventjes toen ik de rem een klein stukje in drukte :$ Maar ik had hem daarna wel door :Y

En toen mocht ik zelf op de motor zitten en met de koppeling rijden :o Ik heb gewoon een stukje gereden/geslingerd met de motor. Even verder op de straat liep een leuk hondje met een bazinnetje en een klein baasje. Hij zag er zo snoezig en speels uit. Het is dat ik ver vooruit moest kijken om het vele geslinger te verminderen, anders zou ik graag naar dat beestje willen kijken en er even van kunnen genieten. Echt, honden heerschen!

Over het spoor was het nog een stukje rijden met alleen de koppeling en een instructeur die naast mij aan het rennen was. Die gast heeft vast een topconditie door die nieuwe lessers. Daarna ging hij achterop en mocht ik de gas ook gebruiken. Wat een ramp was dat soms zeg. Dat schokt veel meer dan de koppeling.

Onderweg kwam ik nog de moeder van een oud-klasgenoot tegen. Ik heb maar niet gezwaaid, want het leek mij toen wat verstandiger om even beide handen aan het stuur te houden. Daarnaast zal ze er toch niks van zeggen, want ik was vast niet herkend.

Toen we een weg naderde waar motorvoertuigen niet welkom waren, ging ik keren. Dat gebeurde gewoon door af te stappen en een stukje te lopen.

En daarna gingen we weer terug; langzaam van zijn één naar zijn drie via de twee en dan weer terug naar zijn één om te stoppen en opnieuw te beginnen. En natuurlijk het gas er bij gebruiken.

Het viel mij op dat ik de instructeur gewoon achterop kon houden. Op een trapfiets kan ik dus niemand achterop houden :$

Toen we klaar waren met de les, zei hij dat ik het goed deed voor een eerste keer. Nou, volgens mij kan ik veel beter. Ik moet gewoon minder slingeren en die motor zal en moet ik op de bok krijgen. Maar eh Volgens mij heb ik gewoon een beetje last van mijn sterrenbeeld.

Op naar woensdag 27 januari 2010 :]



Reacties

Nog geen reacties.

© 2007-2018 Motorstek - Powered by Motor-Forum.nl - Hosting by True - Served by Webserver 2

Cookies?Motorstek maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.