Motorstek


Blog: Geslaagd.....?! (VRO I)

Ik heb dit jaar weer veel leuke motordingen op ít programma staan. De eerste kan ik weer van ít lijstje strepen. Heb namelijk afgelopen zaterdag VRO I gevolgd. VRO I (Verhoogde rijvaardigheidsopleiding niveau I) is een door de KNMV (motorrijdersvereniging) georganiseerde training om je motor beheersing te vergroten.

Van mín vriendin voor mín verjaardag een cadeaubon gekregen zodat de training niet zoín zeer deed in mín portemonnee .

Afgelopen zaterdag was ít zover. Na de motor uit de gang te hebben gehaald (als ik erg vroeg weg moet mag hij in de gang Ďlogerení), buiten op de stoep valt zín baasje ondanks zín gevorderde leeftijd van de 15 jaar niet mee, om 7.45 uur vertrokken richting Lelystad.

De KNMV had daar het politie oefencircuit voor een dagje afgehuurd. Naast 2 groepen VRO I waren er nog een heel aantal deelnemers voor de VRO II (vervolg).

Eerst een bakkie en wat theorie. Tijdens de theorie werd ons uitgelegd dat we geen Rossiís zijn. Nee we waren eigenlijk veel beter dan Rossi en consorten. Rossi rijdt namelijk onder ideale omstandigheden (een mooi circuit, een super fiets, geen tegenliggers, geen zand of andere rotzooi op de baan etc.). En dat hebben wij allemaal niet.
Serieus er werd ons nogmaals gewezen op de eventuele gevaren en dat het niet de bedoeling was dat we na de training harder door de bocht kunnen of zo maar wel om veiliger te kunnen rijden.

Op naar de baan!

Op het circuit begonnen we met slalommen. Nou heb je dat ook met rijlessen geleerd maar de grap was dat met rijlessen je ít weer leert onder ideale omstandigheden. Pionnetjes staan op exacte afstand en je mag het ook met exact 30 kmís per uur doen. Hier stonden ze kriskras op de weg.. en verschillende afstanden. Bij zoín slalom waar ze heel netjes staan kun je in een mooie cadans er tussen door rollen, nu moet je veel meer aanpassen. Net als op de weg.

Ook werd er weer ff op gewezen en geoefend dat met korte bochtjes bijvoorbeeld keren op de weg de achterrem echt heel goed kan helpen.

Daarna gingen we remmen. Een noodstopje. Eerst werd ít gedemonstreerd. Ook het verschil tussen met 50 km/u ergens remmen en daarna met 70. Op ít moment dat je na met 50 km/u een noodstop hebt gemaakt stil staat rijd je als met 70 aan komt nog 50 km/u. En dat is een flinke klap!

Zelf aan de slag is natuurlijk veel leuker dus gauw die instructeurs van de baan getrapt en zelf remmen. Dat ging mij lekker af. De tweede stop ging al gepaard met een stoppie (was niet eens mín bedoeling )


Stoppie

http://www.motorstek.nl/download/57564/ba556452fd49ec3045dd80e19cb440c1


Daarna uitwijken.. dat stelde niks voor maar is in de praktijk wel belangrijk. Op ít circuit ging ít denk ik relatief Ďtraagí.

Ook hebben we ff geprobeerd over opstakels heen te rijden die je op de weg tegen kunt komen. Een band dat valt heel erg mee en een balk. Die balk gaf nog wel een klap (oh m'n band) maar je motor rijdt er rustig om door.

Na de middagbreak weer tijd voor een presentatie over bochten rijden.
En daarna oefenenen!!

Rondjes over het politiecircuit achter de instructeur aan. Op basis van de vier Kís. Kijken (je gaat daarheen waarna je naar toe kijket), Klaar maken (juiste versnelling enzo), Kantelen (de bocht in), Kracht geven (gas geven).

Dat ging best aardig. Ik ben zeker geen waaghals (is ook niet de bedoeling van de trainer) maar de trainer zette er een lekker tempo in. Na verloop van tijd reden we nog maar met 3 van 8 deelnemers achter de instructeur aan. De rest konden ít tempo net niet helemaal bij benen. Ik ook af en toe met moeite. Tja de instructeur had ít een en ander op ít circuit gedaan en reed op een vette door Honda gesponserde Fireblade.


http://www.motorstek.nl/download/57563/4b4f88ee818d3abe768621d884d45daf


Hou die maar eens bij

Na wat rondjes over het circuit zat het er helaas op.

Maar 't was een geslaagd dagje!



2 Reacties

Door jr777 op maandag 19 april 2010 om 19:34

Gebruikers afbeelding van jr777
hoi Martinus,

ik vond 't een heel leuk dagje maar dat mag ook blijken uit m'n verslag ;)

groeten,
JR

Door Martinus tussengas op maandag 19 april 2010 om 17:50

Gebruikers afbeelding van Martinus tussengas
Leuk om te doen he?
Heb hem vorig jaar gedaan, echt een aanvulling!

Grtz Martinus Tussengas

© 2007-2018 Motorstek - Powered by Motor-Forum.nl - Hosting by True - Served by Webserver 3

Cookies?Motorstek maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.