Motorstek


Blog: Jeetje, wat een nachtmerrie - 28/04/'11

En daar stond ik dan op het examenterrein. Het was een groot grasveld met veel modderige plekken. Op één of andere manier was mijn motor ook wat kleiner en de hendels en knopjes waren nog veel kleiner. Die dingen waren zelfs zo klein dat ze amper te bedienen waren. Ik kon beginnen met de uitwijk. Het lukte mij steeds niet, want de hendels en pendalen voor het schakelen waren véél te klein. Boos kwam de examinator naar mij toe. Hij deed zijn mond open en het geluid van mijn wekker kwam er uit...

Gelukkig, het was gewoon een nachtmerrie, maar het was een slechte moment. Terwijl ik nog even in bed bleef liggen en naar het plafon staarde, zocht naar wat moed om mijn AVB-examen opnieuw te doen. Toen ik er achter kwam, dat ik die moed niet kon vinden, besloot ik maar om op te staan.

Terwijl ik in de auto zat dacht ik na over de afgelopen weken. Op dinsdag 5 en 12 april heb ik niks anders gedaan dan het oefenen van de halve draai en het achtje. Volgens mijn instructeur zou ik het examen zo nooit halen, want de moeilijkste oefeningen waren de vertragingsoefening en de precisiestop.

Op dinsdag 19 april besloot mijn instructeur om toch maar wat andere oefeningen naast de halve draai en het achtje te doen. Hij kreeg hoop dat ik het AVB-examen toch nog zou kunnen halen, want ik kon bewijzen dat ik met de precisiestop amper moeite had. Ook de andere remoefeningen gingen goed. Ok, het was wel weer inkomen, want ik heb het weke... Nee, ik heb het maanden niet meer gedaan.

Daarna ging ik op dinsdag 26 april de rest van de oefeningen doen. Mijn instructeur was erg blij dat ik die allemaal kon. Ok, het achtje en de halve draai kon ik dan niet, maar hij had er wel alle vertrouwen in dat ik het zou kunnen halen.

De dag daarna kon ik weer komen voor een lange les. Nog even alle oefeningen doornemen en er zou nog een leerling komen. Later bleek die leerling het vergeten te zijn, maar hij kon ook niet meer op tijd komen. Hij stond vast in het verkeer... Ok, het was een man van 47 jaar die graag wil motorrijden, maar vergeet wanneer hij les heeft? Mijn instructeur vond het alles behalve leuk, want die gast had ook op 28 april zijn AVB-examen. Maar goed, mijn instructeur en ik gingen de oefeningen doen op het oefenterrein. Het achtje en de halve draai hoefde ik niet te doen, want dat zou mij toch niet lukken.

En toen kwam het moment van de waarheid... Mijn instructeur was van te voren al wezen oefenen met de andere leerling. Ow, hij kwam er achter dat zijn helm nog bij het oefenterrein lag. Hij ging die snel even halen en vervolgens gingen we naar het examenterrein. Dat was eerst binnendoor en daarna een klein stukje snelweg. Gelukkig stond het niet stil, maar het was wel behoorlijk druk.

Op het examenterrein gekomen, begon ik behoorlijk zenuwachtig te worden. Volgens mij kon iedereen zien dat ik behoorlijk aan het trillen was. Ik probeerde mezelf rustig te krijgen, maar dat lukte niet.

Ok, we werden geroepen voor de papierzaken. Ik liet mijn rijbewijs zien, maar eh... die andere had niks bij zich, zelfs geen ID! Mijn instructeur werd een beetje boos op hem en de reactie van de leerling was: "Tja, ik ben een beetje anders."
Hij mocht geen examen doen en de examinator moest streng zijn. In Amsterdam werd namelijk te veel fraude gepleegd met papieren en dat herkende ik van mijn vorige rijschool. Die probeerde ook toen fraude-geintjes uit te halen.

Shit! Ik moest dus als eerste. Gelukkig was het een beetje afgelegen en erg rustig. Mijn examinator was een hele rustige eh... nerd? Maar gelukkig was hij ook heel erg aardig. Het was niet zo'n gast als dat ik zag in Amsterdam en dat vond ik heel erg veel schelen.

Ik kon kiezen wat voor oefening ik als eerste wilde doen. Nou, dat werden dan de snelle oefeningen. Ik kon beginnen met de uitwijk... Leuk als je van te voren zo'n nachtmerrie gehad hebt. Ik deed dus de uitwijk en daarna kwam ik bij mijn examinator terug. Nog steeds stond ik hartstikke stijf van de zenuwen.

De volgende oefening was de precisiestop... Ow, volgens mijn instructeur was dat een moeilijke oefeningen. Dat kon ik gewoon niet halen. Toen ik stil stond bij het laatste poortje kreeg ik te horen dat ik een noodstop moest doen. Al balend reed ik terug om de noodstop te maken. Ik dacht namelijk dat ik de precisiestop moest doen en niet de noodstop. Toen ik stil stond kwam de examintor naar mij toe en ik keek op het papiertje... Drie vinkjes? Het zal wel...

Op naar de vertragingsoefening... Nee! Niet denken! Verdorrie... Volgens mij kon dat gewoon niet goed gegaan zijn, maar hij stuurde mij door naar de halve draai rechtsom. Toen baalde ik nog meer als een stekker, want ik wist bijna zeker dat de langzame slalom daarna zou volgen en als ik die beide verpestte, dan zou ik weer zakken.

Nadat ik twee keer de halve draai verpest had, kreeg ik inderdaad de langzame slalom. Links, rechts, links, rechts... Ow, ik ben er door en niks is omgevallen, dus ik was helemaal trots op mezelf. Snel vertelde ik mijn instructeur en mijn examinator dat ik de langzame slalom heb gehaald. Ze stonden mij raar aan te kijken, maar ze lieten mij rustig verder stuiteren op de motor.

Vervolgens was de oefening lopen met de motor. Volgens mij examinator was dat de moeilijkste oefening, maar dat was een oefening waar ik tenminste wel vertrouwen in had.

Ik stond klaar bij het laatste pionnetje en de examinator en mijn instructeur liepen op mijn af. "Je mag wel lachen hoor." zei de examinator. Ik keek hem raar aan. "Je hebt maar één onvoldoende." En ik begon me af te vragen wat voor onvoldoende ik had... Ow, wacht, één onvoldoende... Dat betekent dat ik zes goed had en dus GESLAAGD!!!

Op naar het volgende onderdeel...



10 Reacties

Door AartJan op maandag 2 mei 2011 om 09:06

Gebruikers afbeelding van AartJan
Geweldig toch zo zie je maar weer dat die boze dromen veel goeds brengen. Altijd omdraaien dus....

Maar het belangrijkste gefeliciteerd en op naar het volgende onderdeel.

Door Richard1973 op zondag 1 mei 2011 om 23:55

Gebruikers afbeelding van Richard1973
gefeliciteerd! spannende dag was het, maar je hebt t in the pocket *O*

Door Shadowski op zaterdag 30 april 2011 om 18:06

Gebruikers afbeelding van Shadowski
*O* *O* GEFELICITEERD !!!!! *O* *O*

De rest is nu een eitje ;)

Door Ellea op zaterdag 30 april 2011 om 10:16

Gebruikers afbeelding van Ellea
Theorie is gewoon een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen (en een pietsie geluk ;)). Komt vast goed!

Door MoonFlame op vrijdag 29 april 2011 om 06:59

Gebruikers afbeelding van MoonFlame
Nope, ik heb maar één keer theorie gedaan.

Door SoezieQ op vrijdag 29 april 2011 om 00:27

Gebruikers afbeelding van SoezieQ
Gefeliciteerd!
Maar had je laatst al niet voor de 2de keer je theorie gehaald? :?

Door MoonFlame op donderdag 28 april 2011 om 17:37

Gebruikers afbeelding van MoonFlame
Dankje *O*

Mijn theorie moet ik ook nog, maar dat komt wel *D Ik ben in elk geval van de halve draai en het achtje af. Nu kan het op mijn manier 8-) Of nou ja, zo ongeveer dan.

Door Ellea op donderdag 28 april 2011 om 15:35

Gebruikers afbeelding van Ellea
Gefeliciteeerddddd!!!! Het ergste heb je gehad :) Op naar je AVD. Nog ff's en je kunt zelf gaan rijden. Weg met die ellendige oefeningen, pionnetjes en tetterende instructeurs ;)

© 2007-2018 Motorstek - Powered by Motor-Forum.nl - Hosting by True - Served by Webserver 3

Cookies?Motorstek maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.