Motorstek


Blog: Kawasaki GPZ 1100 B2 1982

Ik heb vroeger in 1982 een kawasaki gpz 1100 b2 1982 bij Renë Cortie splinternieuw in Amsterdam gekocht. Die rijd nu nog steeds rond (MF-73-BD)
Ik restaureer nu een kawasaki gpz 1100 b2 1982. Km stand 149.000 km
Die heb ik in nov 2011 gekocht. In 2012 heb ik er nog geen 1000 km mee gereden. Bij aankoop was deze motor erg vies en lekte uit benzinekraan en uit de halve maantjes boven op het kleppendeksel.De koppeling werkte heel slecht.
De benzine kraan zat gewoon los.
Ik had de kawa bij een kawa dealer bij mij om de hoek vd straat gebracht voor een inspectie en om de lekkages te verhelpen. Die hebben de halve maantjes gedicht. Gebruikte materialen +/- 65 euro en de rest arbeidsurenkosten en btw. Totaal 265 euro. Nou dat had ik beter zelf kunnen doen.
De inspectie diagnose was erg miniem en schoot flink te kort
De kawa had veel verborgen mankementen. Die levensgevaarlijk waren.
Ik had toen maar besloten alle reparaties voortaan zelf te doen.
Start restauratie sedert november 2012 (koppeling)
Onderdelen gekocht bij cmsnl te Lelystad.
Mei/juni 2013
Ape Valves en Ape bronzen klepgeleiders. Ape Cam tensioner nwe destributie ketting. Dit vereist speciale gereedschap. Die heb ik nog niet.



3 Reacties

Door Gerrie52 op zondag 9 juni 2013 om 14:10

@wolves1
Ape tensioner.

Ik heb informatie gekregen omtrent de functie van de Ape tensioner.
orginele tensioner: binnen in zit een regelveer die het spannings verloop
volgt van de destributie ketting.Die functioneert goed
bij normaal straat gebruik.
Bij plotseling veel gas geven en dus veel vermogen
opvragen kan deze veer het ritme vh spanning verschil
niet volgen.Motor kan bokken en veel vermogen
verliezen.Dit kan men in de racerij natuurlijk niet
gebruiken.
Ape tensioner : functioneert zonder veer dus direct.
Bij een pitstop kan men des gewenst druk bij regelen.

Opmerking: De orginele kawasaki tensioner is een één richting bevestiging.
Eenmaal ingesteld mag men de bevestiging niet half los draaien.De regelveer stand klopt niet meer. Men moet dus Of laten zitten of helemaal losmaken. Bij opnieuw monteren moet men opnieuw instellen. Dit hoeft bij een Ape tensioner niet.


Door Gerrie52 op zaterdag 25 mei 2013 om 21:52

@wolves1

Hallo.
De Ape tensioner op zich op een standaard gpz geeft niet zo,n impact.
Bij gewone motorzaken/ merkendealers moet je niet zijn.Die verkopen alleen maar. Bij de race maniaken moet je zijn.

Bij Jan Smit Power Parts in Haarlem kunnen ze je er wel meer over vertellen.
In Weert kan dat Ritzen Motoren.Ze zijn allebei ook Ape dealer.
Het omwisselen is niet zo,n grote klus
.Het afstellen is gevoelsmatig werk.
De Ape tensioner is eigenlijk bedoeld voor in de racerij om snel zonder verdere tools de cam chain bij te stellen.Je motor gaat er niet sneller door.

Mijn revisie staat nog stil.
Ik heb niet voldoende gereedschap.
Gisteren heb ik bij Jurgen Motorsport nog enkele gereedschappen besteld.
Vroeger had ik alles.
Het is allemaal kwijt geraakt.Mijn gereedschap lag in mijn ouderlijke woning. Daar kon iedereen bij.Vrienden van mijn broers en daar weer vrienden van.
Ik ging te veel verdienen en bestede alles uit.
ik wist niet meer wat ik had.
Na mijn faillisement besefte ik eigenlijk wat ik had gehad.

Reactie gewijzigd door Gerrie52 op zondag 9 juni 2013 om 13:34


Door wolves1 op zaterdag 25 mei 2013 om 20:08

Gebruikers afbeelding van wolves1
hoe staat de gpz er nu bij?

Ik wil zelf een ape cam chain tensioner op mijn er5 zetten is dat een makkelijke klus? Heb intussen kleine onderhoud zelf gedaan. En toch heb ik een kleine twijfel hierbij. Ik zie dat sommige het er gewoon afhalen en er weer een nieuwe opzetten. Of is dat gewoon de ik-denk-dat-het-zo-wel-goed-is klusser poging is.

De dealer bij wie ik ga heeft ook zijn dealer prijzen maar gelukkig ook goede eerlijke adviezen. Dus de ene keer kan hij vele euro's echt verdienen, de andere keer haal ik alleen de onderdelen en gratis koffie.


© 2007-2018 Motorstek - Powered by Motor-Forum.nl - Hosting by True - Served by Webserver 3

Cookies?Motorstek maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.