Motorstek


Blog: Examen AVD op 22-07-2014

22 juli 2014
Na drie weken niet gereden te hebben, we zijn op vakantie geweest, had ik eerst een uur privé-les, aansluitend een les met Jan. Daarna pauze thuis, een les met P. (ben z'n naam kwijt), en dan examen.

Eerste uur ging prima. Alleen sloeg ik een keer linksaf in plaats van rechtsaf. Ik ga nog stickertjes op mijn spiegels plakken. Ik heb namelijk een groot probleem met links en rechts, ondanks mijn WO opleiding ;-) Daarna de les met Jan. Jan heeft al 26 jaar een motor en gaat nu voor z'n rijbewijs. Hij rijdt vrij rustig... Ging allemaal prima. Bij het tuincentrum moesten we stoppen om 09:45 uur. Alfred gaf aan dat ik wel alleen naar huis mocht rijden en dat hij me op zou komen halen om 11:30 uur. KICKEN!!! Had ook nog lijstje BBRAVVOKK gekregen. Kon ik dat meteen oefenen! Heb in de tussentijd thuis ook nog stickers met L en R op de spiegels geplakt.

Rond 11:30 zat ik op de motor, met de intercom aan, en hoorde ze al aankomen. Nog een les, nu met P. die ook moest afrijden. Eerst ging hij voorop. Op de snelweg ging hij niet goed. Hij hield steeds in en bleef achter auto's en vrachtauto's hangen zo'n 1100 meter voor de afrit... Uiteindelijk liep het goed! Hij reed rustig en beheerst. Toen naar het CBR waar hij ging afrijden en ik bleef wachten. Hij heeft al twee jaar een motor (en rijdt er op). Bij terugkomst; gezakt??? Hij was knipperlicht paar keer vergeten uit te zetten, had 50 in 30-km zone gereden en was een paar keer te stuntelig weggereden. Instructeur pissig en hij ook. Wij terug naar de rijschool. Ik kreeg de opdracht om wel te slagen, maar als ik net zo reed als deze dag, was er geen probleem! Was trouwens erg fijn zo'n hele dag op de motor!

Wederom terug naar het CBR. Zelfde examinatrice. Eerst voorstellen. Daarna vroeg ze me wat er anders was aan motorrijden in tegenstelling tot autorijden. Wat deed ik anders? Uh, ver vooruit kijken, veilige ruimte zoeken en genieten. Dat waren de juiste antwoorden. Op naar buiten alwaar ik de verlichting moest testen en wat moest vertellen over de vering. Het was die dag ongeveer 28 graden, dus we konden snel weg.

Vertrek vanaf het CBR, rotonde links en daarna links de provinciale weg op. Direct naar de linkerbaan en alvast één auto ingehaald voordat we moesten invoegen. Zij kon ook mee (zij reed overigens en mijn instructeur zat ernaast en gaf de aanwijzingen). Hele weg links gereden. Het was redelijk druk en vol op de rechterbaan. Er was wel ruimte af en toe, maar ik zag ook busjes en karretjes verderop, dus dacht, ik blijf links rijden. Ik kreeg de opdracht richting Leeuwarden te rijden. Dat betekent na de Turborotonde direct rechts uitvoegen... Maar voor de rotonde zag ik rechts een rij met zo'n 15 auto's, met vooraan twee leswagens, en links ongeveer 7 auto's, zonder leswagen... Dus bleef ik wederom links rijden. De Turborotonde ging Turbo, en ik kon perfect uitvoegen naar rechts, draaide richting de snelweg en hoorde Alfred nog zeggen; Bij Abbekerk eraf.... Ik was ze toen al kwijt, want zij stonden nog voor de rotonde... Ik dacht nog;'Bij Abbekerk??? Dat zijn drie afslagen??? 8 km???'.

Lekker veel snelweg, lekker makkelijk... Snel naar 130, snelweg op en toch maar naar rechts en iets rustiger. Al spiegelend zag ik de auto van de examinator dichterbij komen. Ik wilde weer links gaan rijden, maar dat ging niet. Ik kwam ook dichterbij mijn voorliggen maar kon er niet tussen. Moest ik toch nog flink remmen, en kon daarna inhalen. Ik dacht toen; das niet goe.... Bij Abbekerk eraf, wat slingerweggetjes door de weilanden; bochten gingen perfect!!!, en toen de 30-km zone in... Dat had ik onthouden van de vorige kandidaat, dus rustig tussen de 37 en 40 rijden. Goed kijken, tussen de huizen door etc. Daarna twee keer links (volgens mij) en toen parallelweg langs A7. Toen was het hele tijd stil. Paar rotondes, dus steeds maar rechtdoor. Bij Wognum naderde ik de rotonde (geen opdracht, dus weer rechtdoor). Ik naderde de rotonde, en een vrachtwagen van links (kwam vanaf de snelweg) ook. De vrachtwagen reed best snel, dus ik dacht dat ik die maar voor moest laten gaan. Maar vlakbij de rotonde, remde de vrachtwagen behoorlijk af. Ik pakte mijn kans en reed toch door. Ging prima. Weer de examinator kwijt!! Haha. Die moest stoppen voor de vrachtwagen. In Wognum paar rotondes rechtdoor, aan het einde links richting Hoorn. Door Zwaag, langs het politiebureau en bij de provinciale weg rechtsaf richting het CBR. Wederom links uitkomen en wat auto's inhalen. Weer de examinator kwijt... Die zat er een paar auto's achter. Na invoegen op de rechterbaan, onder viaduct door, is het weer tweebaans. Ik direct weer naar links. Inmiddels de examinator nog verder achterlatend, hoor ik dat ik bij de tweede stoplichten rechts kan, terug... Ik haal het prima, examinator niet, en rij op laatste rotonde af en verwacht nog 'rechtsaf' te horen. Ik hoor niets, van de zenuwen schakel in van z'n drie naar z'n vijf, op de rotonde gauw terugschakelen, had geen richting, hoor ik mijn instructeur nog net zeggen; Rechts! Hij had door dat ik het even niet wist. Gauw teruggeschakeld, en doorrijden. Ze hebben het niet gemerkt.

Binnen bij CBR; even zitten, zij kijkt me aan en reikt me de hand. U bent geslaagd!! YESSS!!! Ik vraag nog om tips maar die mag Alfred geven. Ik geef nog aan dat ik nog zenuwachtig was, maar Alfred gaf aan dat het een perfecte rit was en dat hij niets op te merken had.

En toen volle bak terug naar de rijschool! Wow, Alfred voorop en ik had moeite hem bij te houden. Dat ging echt retesnel.

Kortom, zeeeeer tevreden over Hoek Bouma en met name over Alfred de Boer. Perfecte opleiding gehad!

En nu op zoek!



Reacties

Nog geen reacties.

© 2007-2018 Motorstek - Powered by Motor-Forum.nl - Hosting by True - Served by Webserver 2

Cookies?Motorstek maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.