Motorstek


Blog: Waar je op moet letten als je een motor koopt

Er is een groot verschil tussen een nieuwe en een tweedehands motor kopen.

Bij een nieuwe hoef je je niet druk te maken wat de staat van de motorfiets is, maar wel de voor- en de nadelen van het model. Het is belangrijk om even te wachten totdat alle kinderziektes van de motorfiets bekend zijn, voordat je tot aankoop over gaat. Een ander groot nadeel van een nieuwe fiets is dat je er veel verlies op maakt als ie toch tegenvalt en hem wil verkopen. Geef je zuur verdiende centen dus niet zomaar uit.

Bij een tweedehands motor heb je de maken met de staat van de motorfiets. Je weet nooit helemaal wat er allemaal direct vervangen hoort te worden en wat de verborgen gebreken zijn en welke onderdelen tegen het einde aanlopen. Het voordeel van een tweedehandsje is dat je vaak minder verlies maakt als hij tegenvalt en je hem wil verkopen.


http://www.motorstek.nl/download/104405/1a71e7bc524d1fa9b4d296273aad3940


Het is verstandig om een tweedehands motor tegen een scherpe prijs te kopen, maar let wel op dat je niet een te slechte motor hierdoor koopt. Goedkoop is vaak duurkoop. Dus let daarmee op. Vervangen van enkele onderdelen, afhankelijk van wart het is kost niet altijd erg veel, maar je moet geen motor kopen die er in jou ogen goed uitziet, maar eigenlijk een opknapper is waar veel geld in gestoken moet worden.

Als je zelf wat technische kennis hebt zou ik de motor goed bekijken. Zo niet, neem dan iemand mee die er wel verstand van heeft. Doe dit ook bij dealers. Sommige dealers zijn schimmige types die je maar al te graag een poot uittrekken.

Wel moet ik erbij zeggen dat er ook genoeg gerenommeerde zaken zijn waar je weliswaar vertrouwen in kunt hebben, maar de prijs is er ook naar. Én om eerlijk te zijn weten die zaken vaak ook niet wat de exacte staat van de motor is. Het is dan wel verstandig om hem met garantie te kopen en ook voor seizoensaanvang te kopen. Het voordeel hiervan is dat je dan rustiger kunt kijken naar een nieuwe motor, er minder mensen op jacht zijn en de motorzaak meer tijd voor je heeft. Daarnaast kun je dan ook het hele seizoen veel kilometers maken. Een motorzaak is eerder geneigd problemen op te lossen als ze kort na de aankoop gebeuren. Uiteraard heeft dit ook met de garantietermijn te maken. Soms heb je maar een paar maanden garantie.

Maak testritten. Of je nu een nieuwe of een tweedehands motor koopt, maar altijd een gedegen testrit. De motorfiets moet lekker aanvoelen met rijden. Zit er iets tegen koop hem dan niet en kijk voor een ander model. Probeer sowieso zo veel mogelijk motorfietsen uit. Dat is lastig als je verder niemand kent, maar zit je bij een motorclub vraag dan naar ervaringen en advies. Soms weten ze heel goed en kundig de oordelen welke motorfiets geschikt voor je is. Vraag ook of je een keer mag rijden. Biedt aan om tijdens de motorrit je motorfiets te ruilen voor een kwartiertje of zo.


http://www.motorstek.nl/download/104406/8ebb2d4bfa79c2f12e906c8b36f98e61


Hieronder een checklijst met aandachtspunten bij het kopen van een tweedehandsmotor

- Maak testrit
- Contoleer op uiterlijke schade
- Kijk of de motor nergens is overgespoten en kijk op andere herstelde schade.
- Kijk ook of er geen schroeven en bouten overmatig beschadig zijn
- Kijk of de uitlaat niet kapot is. Houdt deze dicht en geef een beetje gas.
- Controleer op lekkages, is het motorblok vies of erg nat
- Controleer de remmen en de koppeling tijdens de testrit
- Controleer alle verlichting
- Kijk of er geen speling op wielen of balhoofd zit
- Controleer op deuken van velg en of er geen slag in zit
- Lagers controleren. Mogen geen schurend of ander vreemd geluid maken
- Test de vering
- Ketting en tandwielen controleren op overmatige slijtage
- Is de motorfiets beveiligd tegen diefstal. Zit er een gekeurd alarm op en/of een startonderbreker. Werkt het beide goed? Zit er ook een slot bij dat goedgekeurd is en geschikt is voor een diefstalverzekering af te sluiten? Tevens kun je het slot, mits het niet bruikbaar is of je gewoon een nieuwe wil gebruiken om te vergelijken met andere sloten. OP die manier kun je goedkoop een online een nieuw slot kopen. Je hoeft dan niet naar de motorzaak om een passend slot te kopen. Dat scheelt weer een duit.

Zoals je ziet is er veel te controleren. Ook de olie controle is belangrijk. Welke kleur heeft deze en wat is het oliepijl etc.

Als laatste is het belangrijk om juiste vragen te stellen. Een verkoper weet dat hij ondervraagd gaat worden en zal alles wat niet goed is aan een motor proberen te omzeilen. Hij zal dan ook defensief zijn en een beetje gespannen. Zorg ervoor dat je hem niet onder vuur legt, maar dat je in een lekker neutraal gesprek terecht komt. Bij voorbaat zal hij niks loslaten wat hij niet wil loslaten. Heb je een goed gesprek en vind de verkoper je sympathiek dan gunt hij je eerder iets en laat hij misschien meer informatie los. Zeker als jij je gematigd opstelt zal hij eerder het idee hebben dat je bepaalde zaken voor lief neemt en zal vragen eerder eerlijk beantwoorden.

Als je bij een dealer koopt zorg er dan voor dat je bepaalde zaken op papier zet. Bewaar ook een kopie van de advertentie, emails en eventueel andere papieren. Dan kun je aantonen hoe de verkopende partij de motorfiets heeft gepresenteerd.

Hieronder nog een video met tips voor het kopen van je eerste motorfiets:

https://www.youtube.com/embed/fxsxwjAF_Y4



Reacties

Nog geen reacties.

© 2007-2018 Motorstek - Powered by Motor-Forum.nl - Hosting by True - Served by Webserver 3

Cookies?Motorstek maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.